دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 174-163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dorvashi M, Behzadfar N, Shahgholian G. Detection of Fatigue from Electroencephalogram Signal During Neurofeedback Training. JSDP 2022; 19 (3) : 11
URL: http://jsdp.rcisp.ac.ir/article-1-1140-fa.html
دوروشی مریم، بهزادفر ندا، شاهقلیان غضنفر. تشخیص خستگی از سیگنال مغزی در هنگام آموزش نوروفیدبک. پردازش علائم و داده‌ها. 1401; 19 (3) :163-174

URL: http://jsdp.rcisp.ac.ir/article-1-1140-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف‌آباد
چکیده:   (800 مشاهده)
آموزش­­ نوروفیدبک روشی است که با تغییر نوسانات سیگنال مغزی می­‌تواند فعالیت مغزی را تغییر ­دهد. رخداد خستگی در حین آموزش نوروفیدبک منجر به کاهش قابلیت یادگیری می‌­شود. تشخیص به‌موقع خستگی در حین آموزش نوروفیدبک سبب حفظ کیفیت آموزش  نوروفیدبک می­‌شود. در این مقاله، تشخیص خستگی در سیگنال اﻟﻜﺘﺮوآﻧﺴﻔﺎﻟﻮﮔﺮاف دوازده فرد شرکت­‌کننده در طی آموزش نوروفیدبک در طی ده جلسه آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. آموزش نوروفیدبک مورد بررسی شامل دو پروتکل آموزش نوروفیدبک به نام­‌های پروتکل­‌های یک و دو هستند که هر کدام شامل شش شرکت­‌کننده است که به‌­منظور بهینه‌­سازی حافظه کاری طراحی شده‌­اند. ویژگی آموزشی در پروتکل یک ترکیبی از افزایش توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ و کاهش آنتروپی جای‌گشتی در کانال FZ است و ویژگی آموزشی در پروتکل دو تنها افزایش توان دومین زیرباند  پایین آلفا در کانال OZ است. رخداد خستگی در هنگام آموزش نوروفیدبک در روند تغییرات ویژگی­‌های آموزشی تغییر ایجاد می­کند. روند تغییرات شیب ویژگی­‌های آموزشی کمتر و کند یا مخالف هدف آموزش نوروفیدبک می‌شود؛ لذا بررسی روند تغییرات شیب ویژگی­‌های آموزشی ­می­‌تواند آشکارگر خستگی ایجاد شده باشد. در حین رخداد خستگی، در پروتکل  یک، روند شیب تغییرات توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ کاهشی و آنتروپی جایگشتی در کانال  FZ  افزایشی است. روند شیب تغییرات امتیاز  نیز کاهشی است. همچنین در پروتکل دو نیز روند شیب تغییرات توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ و امتیاز کاهشی است که نشان­دهنده­ عدم تغییر ویژگی در راستای هدف آموزش نوروفیدبک در اثر خستگی است و سوژه نمی­تواند امتیازگیری داشته باشد. در پروتکل یک، 1 سوژه و در پروتکل دو، برای سه سوژه خستگی رخ داده است. در پروتکل یک، تعداد افراد کمتری نسبت به پروتکل دو دچار خستگی می‌­شوند؛ زیرا ویژگی‌های آموزشی پروتکل یک، ترکیبی از ویژگی‌­های فرکانسی و غیرفرکانسی هستند و پروتکل دو تنها شامل ویژگی فرکانسی است.
شماره‌ی مقاله: 11
متن کامل [PDF 956 kb]   (561 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات گروه علائم حیاتی ( مرتبط با مهندسی پزشکی)
دریافت: 1399/2/15 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1401/10/4 | انتشار الکترونیک: 1401/10/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این تارنما متعلق به فصل‌نامة علمی - پژوهشی پردازش علائم و داده‌ها است.