دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد
چکیده: (206 مشاهده)
آموزش نوروفیدبک روشی است که با تغییر نوسانات سیگنال مغزی میتواند فعالیت مغزی را تغییر دهد. رخداد خستگی در حین آموزش نوروفیدبک منجر به کاهش قابلیت یادگیری میشود. تشخیص بهموقع خستگی در حین آموزش نوروفیدبک سبب حفظ کیفیت آموزش نوروفیدبک میشود. در این مقاله، تشخیص خستگی در سیگنال اﻟﻜﺘﺮوآﻧﺴﻔﺎﻟﻮﮔﺮاف دوازده فرد شرکتکننده در طی آموزش نوروفیدبک در طی ده جلسه آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. آموزش نوروفیدبک مورد بررسی شامل دو پروتکل آموزش نوروفیدبک به نامهای پروتکلهای یک و دو هستند که هر کدام شامل شش شرکتکننده است که بهمنظور بهینهسازی حافظه کاری طراحی شدهاند. ویژگی آموزشی در پروتکل یک ترکیبی از افزایش توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ و کاهش آنتروپی جایگشتی در کانال FZ است و ویژگی آموزشی در پروتکل دو تنها افزایش توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ است. رخداد خستگی در هنگام آموزش نوروفیدبک در روند تغییرات ویژگیهای آموزشی تغییر ایجاد میکند. روند تغییرات شیب ویژگیهای آموزشی کمتر و کند یا مخالف هدف آموزش نوروفیدبک میشود؛ لذا بررسی روند تغییرات شیب ویژگیهای آموزشی میتواند آشکارگر خستگی ایجاد شده باشد. در حین رخداد خستگی، در پروتکل یک، روند شیب تغییرات توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ کاهشی و آنتروپی جایگشتی در کانال FZ افزایشی است. روند شیب تغییرات امتیاز نیز کاهشی است. همچنین در پروتکل دو نیز روند شیب تغییرات توان دومین زیرباند پایین آلفا در کانال OZ و امتیاز کاهشی است که نشاندهنده عدم تغییر ویژگی در راستای هدف آموزش نوروفیدبک در اثر خستگی است و سوژه نمیتواند امتیازگیری داشته باشد. در پروتکل یک، 1 سوژه و در پروتکل دو، برای سه سوژه خستگی رخ داده است. در پروتکل یک، تعداد افراد کمتری نسبت به پروتکل دو دچار خستگی میشوند؛ زیرا ویژگیهای آموزشی پروتکل یک، ترکیبی از ویژگیهای فرکانسی و غیرفرکانسی هستند و پروتکل دو تنها شامل ویژگی فرکانسی است.
شمارهی مقاله: 11
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات گروه علائم حیاتی ( مرتبط با مهندسی پزشکی) دریافت: 1399/2/15 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1401/10/4 | انتشار الکترونیک: 1401/10/4