دوره 18، شماره 2 - ( 7-1400 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 57-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaspour orangi M, Hashemi golpayegani A. Identifying Influential Nodes to Diffuse the Trusting Behavior in Social Networks. JSDP. 2021; 18 (2) :57-74
URL: http://jsdp.rcisp.ac.ir/article-1-967-fa.html
عباسپور اورنگی مینا، هاشمی گلپایگانی علیرضا. یافتن گره‌های پرنفوذ جهت انتشار رفتار اعتماد در شبکه‌های اجتماعی. پردازش علائم و داده‌ها. 1400; 18 (2) :57-74

URL: http://jsdp.rcisp.ac.ir/article-1-967-fa.html


دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (51 مشاهده)
اعتماد یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در حوزه شبکه‌های اجتماعی است. اغلب اوقات نحوه اعتماد همه کاربران در این شبکه­ها به­صورت یکسان در نظر گرفته می­شود. درحالی‌که کاربران شبکه­های اجتماعی می‌توانند نظرات متفاوتی در نحوه اعتماد به سایرین داشته باشند و ممکن است فاکتورهای مختلفی را در اعتماد به سایر اعضا در نظر بگیرند. همچنین کاربران می­توانند بر روی نظرات یکدیگر اثر گذاشته و باعث تغییر رفتار دیگر کاربران در اعتماد نمودن به افراد شوند. به همین دلیل، مکانیزم و شیوه تأثیرگذاری کاربران بر روی نظر و رفتار اعتماد به یکدیگر و شرایط تغییر حالات رفتاری، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. هدف ما در این مقاله در مرحله اول در نظر گرفتن رفتار متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی در نحوه اعتماد کردن آن‌ها به سایر کاربران است. برای این منظور سه حالت رفتاری مهم در نحوه اعتماد کاربران در نظر گرفته‌شده است. در هرکدام از این حالت‌ها ویژگی‌های مختلف رفتاری و عملکردی کاربران مبنای محاسبه اعتماد هستند که بر مبنای باور ذهنی افراد شکل می­گیرند. در مرحله بعدی نحوه انتشار رفتار اعتماد کاربران در شبکه اجتماعی هدف و نوآوری این مقاله است. برای این منظور، سه سناریو مختلف برای اثرگذاری و انتشار رفتار گره‌ها در نظر گرفته­شده است. به دنبال آن به بیشینه‌سازی اثر و یافتن افراد پرنفوذ جهت انتشار رفتار اعتماد در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌شده است. برای این منظور بر روی ساختار شبکه اجتماعی افراد تمرکز شده و تأثیرگذارترین افراد با توجه به سناریوهای مختلف انتشار تعیین‌شده‌اند. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌دهنده وجود اختلاف در میزان اعتماد در هرکدام از حالت­های مختلف رفتاری است که دارای تطابق بیشتری با واقعیت است. با بررسی آزمایش­ها به این نتیجه می­رسیم که در مدل پیشنهادی،  انتخاب گره شروع از هر اجتماع با 48.14 درصد دارای تاثیر بهتری در بهبود رفتار، دامنه و سرعت انتشار و گره با بیشترین درجه با 37.03 درصد نسبت به روش های متداول دارای جواب بهتری در تغییر رفتار است.
متن کامل [PDF 977 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مقالات پردازش داده‌های رقمی
دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1400/7/16 | انتشار الکترونیک: 1400/7/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این تارنما متعلق به فصل‌نامة علمی - پژوهشی پردازش علائم و داده‌ها است.