با رشد روزافزون خودروها و افزایش شبکه های حمل و نقل و به تبع آن نیاز به یک سیستم امنتر و کارآمدتر، شبکههای خودرویی مورد توجه واقع شدهاند. در همین راستا برای مدیریت بهینه و سادهتر سیستمهای حمل و نقل، دستهبندی خودروها به پلاتون پیشنهاد شده است. هرچند شبکههای خودرویی و پروتکل ارتباطی استاندارد IEEE 802.11p ابزار کلیدی برای توسعه برنامههای کاربردی پلاتون هستند، اما همکاری بین خودروها در این پروتکل براساس یک ساختار ارتباطی قابل اعتماد نیست؛ و ظهور ناگهانی یک حمله مخرب میتواند باعث به خطر افتادن صحت جریان ترافیک دادهها گردد. هرچند برای مقابله با مشکلات مطرح شده الگوریتم رای گیری پیشنهاد شده بود اما به دلیل نیاز خودروها به دریافت اطلاعات از حداقل دو خودرو جهت انجام رای گیری، در اغلب توپولوژیها از کارایی لازم برخوردار نبود؛ و سبب کاهش اثر حمله دستکاری برای خودرو قربانی نگردیده بود. در این پژوهش جهت رفع مشکلات الگوریتم رای گیری، راهکار مناسبی با استفاده از تغییرات فاصله هر خودرو نسبت به خودرو رهبر و همچنین بهترین سرعت خودروی مخرب نسبت به سرعت رهبر پیشنهاد شده است. شبیهسازی راهکار پیشنهادی نشان میدهد که این پژوهش نسبت به حملات دستکاری در زمان 43/0 ثانیه و نسبت به حملات جعل پیام در زمان 48/0 ثانیه واکنش نشان میدهد. همچنین مشکلات الگوریتم رایگیری را برطرف کرده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مقالات گروه امنیت اطلاعات دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1400/9/29 | انتشار: 1402/5/22 | انتشار الکترونیک: 1402/5/22