Signal and Data Processing
پردازش علائم و دادهها
JSDP
Engineering & Technology
http://jsdp.rcisp.ac.ir
1
admin
2538-4201
2538-421X
10.52547/jsdp
1
8888
fa
jalali
1388
6
1
gregorian
2009
9
1
6
1
online
1
fulltext
fa
تکیه در زبان فارسی
Stress in Persian
مقالات پردازش گفتار
Paper
پژوهشي
Research
<a name="up" style="color: rgb(0, 204, 0); font-family: tahoma; text-decoration: none; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-center; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: rgb(255, 255, 255);"></a>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" height="500" width="900">
<tbody>
<tr>
<td bgcolor="#ffffff" dir="rtl" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="ltr" height="500" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td dir="rtl" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="5" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;">
<center>
<center>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="ltr" height="30" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" dir="rtl" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;">
<table border="0" cellpadding="10" cellspacing="0" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;">
<p align="justify" style="line-height: 18px;"><a name="up" style="color: rgb(0, 204, 0); font-family: tahoma; text-decoration: none; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-center; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: rgb(255, 255, 255);">این تحقیق در چارچوب نظریۀ واجشناسی لایهای (Autosegmental-metricall) به مطالعه تکیه در زبان فارسی میپردازد و میکوشد با تمایز میان دو مفهوم مجزای ذهنی و عینی از تکیه، جایگاه تکیه در کلمات زبان فارسی را مورد مطالعه قرار دهد. مفهوم ذهنی از تکیه اشاره به دانش زبانی اهل زبان از الگوی برجستگی واژهها در ذهن گویشور زبان دارد که به آن تکیه واژگانی(stress) میگویند و مفهوم عینی از تکیه به الگوی برجستگی کلمه در گفتار اطلاق میشود که به آن تکیه زیروبمی(pitch accent) میگویند. تحقیق حاضر با استناد به اطّلاعات موجود در واژگان ذهنی(mental lexicon) گویشور فارسی نشان میدهد (بر خلاف برخی تحقیقات پیشین) که انواع واژههای فارسی در ذهن اهل زبان دارای الگوی تکیه واحدی است. میان تکیه واژگانی و تکیه زیروبمی رابطه قابلپیشبینی و معناداری وجود دارد و از این رابطه علاوهبر مطالعات محض زبانی، در تولید خودکار آهنگ(intonation) و نوای گفتار(prosody) نیز میتوان استفاده کرد. با توجّه به یافتههای این تحقیق، مباحثی مانند الگوی تکیه در صیغه¬های مختلف فعل یا در صورتهای گوناگون تصریفی اسم و یا بیتکیه بودن برخی از واحدهای واژگانی مانند حروف اضافه و غیره موضوعیت خود را از دست میدهند. در اینجا تکیهبر بودن و یا نبودن انواع تکواژهای اشتقاقی، تصریفی و واژهبستها مورد بررسی قرار گرفته است که حضور آن ها در ساختمان کلمه، جایگاه تکیه کلمه را قابلپیشبینی میکند.</a></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</center>
</center>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
<a name="up" style="color: rgb(0, 204, 0); font-family: tahoma; text-decoration: none; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-center; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: rgb(255, 255, 255);"></a>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" height="500" width="900">
<tbody>
<tr>
<td bgcolor="#ffffff" dir="rtl" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="ltr" height="500" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td dir="rtl" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="5" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;">
<center>
<center>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" dir="ltr" height="30" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" dir="ltr" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;">
<table border="0" cellpadding="10" cellspacing="0" width="100%">
<tbody>
<tr>
<td style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma, arial; font-size: 12px;">
<p align="justify" style="line-height: 18px;"><a name="up" style="color: rgb(0, 204, 0); font-family: tahoma; text-decoration: none; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-center; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: rgb(255, 255, 255);">Abstract: This research has been carried out in the framework of Auto segmental-metrical (AM) phonology to study the stress in Persian. Two types of abstract and concrete prominences were distinguished in which the first one refers to the stress and the second one refers to the pitch accent. Stress is assumed to be a lexical property of the lexemes, but pitch accent is assumed to be an intonational element; therefore, contrary to stress, pitch accent in not fixed and predictable. Pitch accents could appear only on the lexically stressed syllables, if the context necessitates. Using the interface between phonology and morphology, it was concluded that all classes of lexemes are stressed on their final syllables in Persian; of course some grammatical morphemes are exceptions. Stress in inflected forms of words was formalized in which inflectional morphemes are stressed and receive the stress of the word, but clitics are unstressed and do not change the position of word stress if added to the stem. The results of this study could be used in linguistic studies and in different branches of Natural Language Processing (NLP) as well.</a></p>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</center>
</center>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
تکیه, تکیه واژگانی, تکیه زیروبمی, واجشناسی لایهای, آهنگ
stress, lexical stress, pitch accent, autosegmental-metrical, phonology, intonation.
3
12
http://jsdp.rcisp.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-132-2&slc_lang=fa&sid=1
محرم
اسلامی
m_eslami@sharif.ir
10031947532846004493
10031947532846004493
Yes
دانشگاه صنعتی شریف